SBE16002
Export: PDF
-
General information
-
Last updates
Last updates DateType of updateInformation31.10.2016Melding - sluttmeldingSiste linje ble avsluttet 02:17 local tid 26/10/2016. Harrier Explorer begynte så å ta inn utstyret og ankom Tromsø kl 0810 lokal tid.27.10.2016StatusFerdig27.10.2016Melding - ukemeldingProduksjons innrapportering Uke 4221.10.2016Høringskommentar FiskeridirektoratetBasert på tilleggsopplysninger fra selskapet, er det (deler av) linje 2 i nord samt linje
D i vest som gjenstår. Sør og øst om Bjørnøya er det pågående fiskeriaktivitet, og det
er fartøy som kommer inn og ut av området. Dette gjelder spesielt linefartøy, som
kan forflytte seg relativt raskt. Det kan påtreffes fiskeriaktivitet på og nord for Thor
Iversen banken, fra linefartøy som fisker etter torsk og andre arter. I de vestlige
delene av brutto område, kan vi ikke utelukke at det starter opp fiskeri etter norsk
vårgytende sild, men det er noe usikkerhet knyttet til sildas vandringsmønster.
Aktiviteten her i november forventer vi ellers vil være hovedsakelig ved
Nordkappbanken, men vi utelukker ikke sporadisk aktivitet fra linefartøy i andre
deler av området. Ved kanten av Tromsøflaket kan det forekomme sporadisk
fiskeriaktivitet fra bunntrål og linefartøy.Med grunnlag i ovennevnte vurdering, kan undersøkelsen fortsette som planlagt.
Vi viser ellers til våre tilrådinger i uttalelse av 08.08.2016.20.10.2016Melding - endringsmeldingEndringen gjøres for å unngå fiskeliner20.10.2016Melding - endringsmeldingNye koordinater for linje 2 for å unngå vernesonen rundt Bjørnøya.20.10.2016Melding - ukemelding20.10.2016Melding - ukemelding18.10.2016Høringskommentar FiskeridirektoratetMed bakgrunn i en vurdering av pågående fiskeriaktivitet og den aktivitet som
har vært de siste 14 dager i området, vil vi fraråde at endret linje samles inn så
lenge det er pågående fiskeriaktivitet i området hvor linja skal samles inn.17.10.2016Melding - endringsmelding1. Fiskeliner er lokalisert på tvers av en av våre planlagte linjer, og vi ser oss nødt til å gå en omvei rundt fiskelinene. Vedlagt er kart og koordinater for korrigert linje. 2. Vi ønsker å forlenge undersøkelsestillatelsen til å være gyldig til 30. n12.10.2016Sokkeldirektoratet brev til selskapene oppsummertOljedirektoratet viser til tilrådninger datert 25.8.2016. På bakgrunn av endringsmelding og ny uttalelser fra Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet, har vi ingen ytterligere merknader til at undersøkelsen kan gjennomføres som planlagt dersom tilrådningene som angitt blir fulgt.
Øystein Korneliussen er meldt som fiskerikyndig på fartøyet som utøver undersøkelsen.
Skulle det oppstå situasjoner i forhold til fiskeriaktiviteten, ber vi om å bli underrettet om dette. Undersøkelsen kan bli stanset eller endret på kort varsel dersom det oppstår konflikt med fiskeriene.
11.10.2016Høringskommentar HavforskningsinstituttetVi har ingen merknader til endringene.11.10.2016Melding - ukemelding11.10.2016Melding - ukemelding04.10.2016Høringskommentar FiskeridirektoratetVi legger til grunn at den nye linja samles inn uten å være til hinder for pågående
fiskeriaktivitet i området. Vi viser ellers til tidligere uttalelse datert 08.08.2016 når det
gjelder øvrige tilrådinger.02.10.2016Melding - endringsmeldingVi ønsker å legge til en seismikk linje til SBE16002 OD ref 8391 som for øyeblikket samles inn med Harrier Explorer. Innsamlingen for denne linjen er planlagt 4-5 Oktober. På forhånd takk og håper på en rask tilbakemelding.15.09.2016Melding - oppstartsmelding14.09.2016StatusPågående13.09.2016Sokkeldirektoratet brev til selskapene oppsummertOljedirektoratet viser til tilrådninger datert 25.8.2016. På bakgrunn av endringsmelding og ny uttalelse fra Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet, har vi ingen ytterligere merknader til at undersøkelsen gjennomføres som planlagt dersom tilrådningene som angitt blir fulgt.
Det er ikke meldt inn hvem som skal være fiskerikyndig på fartøyet som utøver undersøkelsen. Dette må meldes inn innen oppstart.
Dersom undersøkelsen aksepteres gjennomført slik den er tilrådd, stadfestes dette gjennom oppstartsmelding.
Skulle det oppstå situasjoner i forhold til fiskeriaktiviteten, ber vi om å bli underrettet om dette.
Undersøkelsen kan bli stanset eller endret på kort varsel dersom det oppstår konflikt med fiskeriene.
13.09.2016Høringskommentar FiskeridirektoratetEndringen gjelder linjelokasjon for undersøkelsen. Fiskeridirektoratet har mottatt
kart i pdf-format som viser de planlagte linjene.
Vågehvalfangsten er stanset for i år. Vi viser ellers til vår uttalelse datert 08.08.2016,
herunder at de relativt få og spredte linjene bør kunne åpne for fleksibilitet til fordel
for fiskeriaktiviteten.08.09.2016Høringskommentar HavforskningsinstituttetIngen merknad til endringene.06.09.2016Melding - endringsmeldingEtter ønske fra Sponsorene våre har vi gjort endringer av linje lokasjon. Denne meldingen gjelder bekreftelse av Final survey outline.29.08.2016Høringskommentar HavforskningsinstituttetIngen merknad til endringene.29.08.2016Høringskommentar FiskeridirektoratetVi viser til endringsmelding datert 22.08.2016 vedrørende ovennevnte undersøkelse.
Koordinatene er justert, og er nå omfattet av geografiske koordinater (brutto
område), som angitt i endringsmeldingen.
Fiskeridirektoratet har ingen merknader til endringene. Vi viser til vår uttalelse
datert 08.08.2016.29.08.2016Melding - endringsmeldingKorrigerte koordinater pga miljørestriksjoner. Båt klar til oppstart 5. september, på forhånd takk for rask håndtering!25.08.2016Sokkeldirektoratet brev til selskapene oppsummertOD har ingen merknader til at undersøkelsen gjennomføres som planlagt dersom tilrådningene som angitt blir fulgt. I ODs tilrådning inngår ikke "minsteavstand/skremmeavstand i nautiske mil".
Det må være fiskerikyndig bemanning på fartøyet som utøver undersøkelsen.
Dersom undersøkelsen aksepteres gjennomført slik den er tilrådd, stadfestes dette gjennom oppstartsmelding.
Skulle det oppstå situasjoner i forhold til fiskeriaktiviteten, ber vi om å bli underrettet om dette. Undersøkelsen kan bli stanset eller endret på kort varsel dersom det oppstår konflikt med fiskeriene.
25.08.2016StatusPlanlagt17.08.2016Høringskommentar HavforskningsinstituttetVi har ingen merknader til at undersøkelsen kan gå som planlagt.08.08.2016Høringskommentar FiskeridirektoratetFiskerifaglig vurdering
Undersøkelsesområdet omfatter store deler av Barentshavet. I områdene sørvest til
øst om Bjørnøya forventer vi fiskeriaktivitet fra autolinefartøy, bunntrålere og til dels
større konvensjonelle fartøy som fisker etter torsk og hyse med innslag av andre
arter. Vi forventer videre sporadisk autolineaktivitet videre østover mot
Sentralbanken, og sør for Sentralbanken kan vi ikke utelukke helt fiskeriaktivitet fra
reketrålere. Videre sørover og sørvestover mot Thor Iversen banken og
Nordkappbanken, vil det være fiskeriaktivitet fra autoline og bunntrål som fisker
etter hovedsakelig torsk.
Det vil også være fiskeriaktivitet knyttet til Tiddlybanken lengre sør, og videre mot
Finnmarkskysten. Også her hovedsakelig bunntrål og autoline, men vi utelukker ikke
fiskeriaktivitet fra konvensjonelle fartøy. Vi forventer fiskeriaktivitet på
Tromsøflaket, og spesielt langs kanten i vest.
Det er knyttet noe usikkerhet til vandringsmønsteret til norsk vårgytende sild, men
gitt samme utvikling som for de siste årene, kan det forekomme fiske etter sild nord
for Tromsøflaket og videre sørover.
Pr. dato er direktefisket etter blåkveite for kystfiskeflåten stanset. Men vi utelukker
ikke aktivitet fra trål og autoline langs kanten fra Tromsøflaket og nordover, hvor
blåkveite, torsk og andre arter kan inngå i fangstene.
Vi kan ikke helt utelukke aktivitet fra fartøy som leter etter og fangster vågehval, selv
om sesongen er helt på tampen. I 2015 ble de siste hvalene tatt innen august måned.
Vi viser for øvrig til vedlagte «Density Plot».
Sammendrag og tilrådning
Vi forutsetter at undersøkelsen utføres med aktsomhet og uten å være til hinder for
fiskeriaktivitet i området. Undersøkelsen kan bli anmodet endret og stanset dersom
det oppstår konflikter med fiskeriene.
Undersøkelsens geografiske utstrekning samt at det er få og spredte linjer som skal
samles inn, bør åpne for fleksibilitet til fordel for fiskeriaktiviteten. Man må være
oppmerksom på at enkeltfartøyer, typisk autolinefartøy, kan drive fiske over relativt
store områder, og ha raske forflytninger.
Kildestørrelsen er ikke oppgitt i melding av 01.08.2016. Fiskeridirektoratet legger til
grunn at kildestørrelsen blir den samme som i innmeldt undersøkelse i 2015.
Etter en helhetsvurdering, med bakgrunn i type undersøkelse og at fiskefartøy vil være i fiske i nærheten av undersøkelsesområdet, legger Fiskeridirektoratet til grunn at det må tas hensyn til en skremmeavstand på 18 nautiske mil for fartøy som driver direktefiske etter torsk og hyse under innsamlingen av data i denne undersøkelsen.
Ut fra en helhetsvurdering vil Fiskeridirektoratet anmode om fiskerikyndig bemanning på fartøyet som utøver undersøkelsen.
Vi tilrår at fiskerikyndig etablerer kontakt med Kystvaktsentralen for å orientere seg om fiskeriaktiviteten i området.02.08.2016StatusUnder behandling -
Licences
Licences Type of licenceLicence nameUndersøkelsestillatelse546 -
Company the acquisition is done for
Company the acquisition is done for Company nameSeabird Exploration Norway A/S -
Company doing the acquisition
Company doing the acquisition Company nameSeabird Exploration Norway A/S -
Data format
Data format Type dataFormatMediumCommentSeismiske dataSEG-DTape -
Vessel
Vessel Vessel NameType of vesselPhone numberIMO-numberCall signalNationMeredianFølgefartøy+47 975370908609412JXNINorgeHarrier ExplorerHovedfartøy (innsamlingsfartøy)+47 5194 064178073803EIE3Panama -
Fishery expert
Fishery expert From dateTo dateNamePhone number -
Coordinates –including turnarea (gross), datum: ED50
Coordinates –including turnarea (gross), datum: ED50 Area in degrees and decimal minutes.Coordinates –including turnarea (gross), datum: ED50 Point numberNS degreesNS minutes
(decimal)EW degreesEW minutes
(decimal)17040.60N3121.50E27040.60N3121.50E37040.60N3121.50E47122.91N3327.87E57122.91N3327.87E6727.82N3425.66E7742.97N3645.59E8743.23N3654.10E9743.23N3654.10E10743.23N3654.10E11743.23N3654.11E127414.92N370.11E137414.92N370.11E147414.92N370.11E157414.92N370.11E167414.92N370.11E177414.92N370.11E187414.92N370.11E197414.92N370.11E207414.92N370.11E21742.97N3645.59E22742.36N3625.68E237354.83N257.25E247354.93N2225.51E257354.93N2225.51E267340.62N1949.28E277342.52N1842.79E287342.52N1842.79E297342.52N153.19E307342.52N153.19E317342.52N153.19E327342.52N153.19E337342.52N153.19E347342.52N153.19E357342.52N153.19E367342.52N153.19E377326.00N1514.01E387326.00N1514.01E397319.13N1524.79E407160.00N1551.53E417160.00N1551.53E427160.00N1551.53E437160.00N1551.53E447160.00N1551.53E457160.00N160.00E467130.11N160.00E477130.11N160.00E48719.25N165.95E49719.25N165.95E50719.25N165.95E51719.25N165.95E52719.25N165.95E537127.00N2412.40E547122.68N2830.72E -
Coordinates – alternativ display – including turnarea (gross), datum: ED50
Coordinates – alternativ display – including turnarea (gross), datum: ED50 Area (the same as above) in degrees, minutes and decimal seconds.Coordinates – alternativ display – including turnarea (gross), datum: ED50 Point numberNS degreesNS minutesNS secondsEW degreesEW minutesEW seconds1704035.90N312130.16E2704035.90N312130.17E3704035.90N312130.18E4712254.43N332752.45E5712254.44N332752.46E672749.07N342539.87E774258.07N364535.29E874313.67N36546.27E974313.68N36546.28E1074313.68N36546.29E1174313.69N36546.30E12741455.19N3706.69E13741455.20N3706.70E14741455.22N3706.70E15741455.23N3706.69E16741455.24N3706.68E17741455.24N3706.67E18741455.24N3706.66E19741455.24N3706.65E20741455.24N3706.64E2174258.14N364535.27E2274221.67N362540.73E23735449.75N25715.09E24735456.09N222530.52E25735456.09N222530.51E26734037.44N194916.76E27734231.26N184247.38E28734231.26N184247.37E29734231.27N15311.59E30734231.27N15311.57E31734231.26N15311.56E32734231.25N15311.56E33734231.25N15311.55E34734231.24N15311.55E35734231.23N15311.55E36734231.22N15311.56E37732559.96N15140.35E38732559.95N15140.36E3973197.95N152447.35E40715959.97N155132.01E41715959.96N155132.02E42715959.95N155132.03E43715959.95N155132.04E44715959.94N155132.05E45715959.94N1600.28E4671306.42N1600.26E4771306.41N1600.26E4871914.97N16557.25E4971914.96N16557.26E5071914.95N16557.26E5171914.95N16557.28E5271914.95N16557.29E53712659.92N241224.25E54712240.91N283043.20E