ST12316
Export: PDF
-
General information
-
Last updates
Last updates DateType of updateInformation02.10.2012Melding - sluttmelding02.10.2012StatusFerdig24.09.2012Melding - ukemelding12.09.2012Melding - endringsmeldingfiskerikyndig10.09.2012Melding - ukemelding08.09.2012Høringskommentar FiskeridirektoratetFiskerifaglig vurdering
Vi forventer lav eller ingen fiskeriaktivitet i selve undersøkelsesområdet for den aktuelle perioden, men vi kan ikke utelukke sporadisk fiskeriaktivitet, herunder fra autolinefartøy.
Sammendrag og tilrådning
Vi forutsetter at undersøkelsen utføres med aktsomhet og uten å være til hinder for eventuell fiskeriaktivitet i området. Undersøkelsen kan bli anmodet endret og stanset dersom det
oppstår konflikter med fiskeriene. Ut fra en helhetsvurdering vil Fiskeridirektoratet anmode om fiskerikyndig bemanning på fartøyet som utøver undersøkelsen.06.09.2012Melding - ukemeldingFor ST12316 undersøkelsen brukes fartøyet M/V "Birkeland" til innsamling av seismikk, mens fartøyet M/V "Sea Explorer" skal utføre CPT målingene.03.09.2012Melding - endringsmeldingStatoil anmoder om forlenget innsamlings periode for ST12316 undersøkelsen. Vi regner med at fartøyet M/V "Birkeland" blir ferdig med ST12316 undersøkelsen før fartøyet blir konvertert til fiskerfartøy igjen. Men i tilfelle vi ikke klarer å bli ferdige, v27.08.2012Melding - ukemelding24.08.2012Melding - oppstartsmelding24.08.2012StatusPågående24.08.2012Melding - ukemelding14.08.2012Melding - endringsmeldingI stedet for at det blir M/V "Sea Explorer" som skal samle inn undersøkelse ST12316, blir det i stedet for M/V "Birkeland" Likevel, M/V "Sea Explorer" vil samle inn CPT delen av Undersøkelse ST12316, da dette ikke kan utføres av M/V "Birkeland". Vi har de28.06.2012Sokkeldirektoratet brev til selskapene oppsummertOljedirektoratet har ingen merknader til at tidsperioden for undersøkelsen blir utvidet med en sluttdato ca. 17.9.2012.21.06.2012Melding - endringsmeldingEndring består at vi anmoder om forlenget tidsperiode. Arbeidet sålangt hat tatt noe lenger tid en anntatt, men vigtigste grunn er at Statoil trenger fartøyet, M/V "Sea Explorer" til noen "Haste Arbeider" på Midt-Norge. Netto og Brutto Områder er satt lik20.06.2012Melding - endringsmeldingEndring består at vi anmoder om forlenget tidsperiode. Arbeidet sålangt hat tatt noe lenger tid en anntatt, men vigtigste grunn er at Statoil trenger fartøyet, M/V "Sea Explorer" til noen "Haste Arbeider" på Midt-Norge. Netto og Brutto Områder er satt lik20.06.2012Høringskommentar FiskeridirektoratetFiskerifaglig vurdering
Vi forventer lav eller inaen fiskeriaktivitet i selve undersøkelsesområdet for den aktuelle perioden, men vi kan ikke utelukke sporadisk fiskeriaktivitet, herunder fra autolinefartøy. Vi
kan ikke utelukke helt aktivitet fra hvalfangstfartøy i området (ut august måned).
Sammendrag og tilrådning
Vi forutsetter at undersøkelsen utføres med aktsomhet og uten å være til hinder for eventuell fiskeriaktivitet i området. Undersøkelsen kan bli anmodet endret og stanset dersom det
oppstår konflikter med fiskeriene.
Ut fra en helhetsvurdering vil Fiskeridirektoratet anmode om fiskerikyndig bemarming på fartøyet som utøver undersøkelsen.
Vi tilrår at fiskerikyndig etablerer kontakt med Kystvaktsentralen for å orientere seg om aktivitet i området.20.06.2012Høringskommentar HavforskningsinstituttetIngen merknader til endringsmeldingen.08.05.2012Sokkeldirektoratet brev til selskapene oppsummertVirksomheten forutsettes gjennomført innenfor reguleringen i petroleumsregelverket som ivaretar forholdet til annen virksomhet i havområdene åpnet for petroleumsvirksomhet. Det vises til petroleumsloven § 10-1 andre ledd og ressursforskriften § 5 første ledd og vilkår i de nevnte tillatelser.
OD gjør særlig oppmerksom på at fartøy som foretar seismisk undersøkelse, skal holde forsvarlig avstand til fartøy som driver fiske og fra faststående og flytende fiskeredskap. Særlig aktsomhet skal utvises når større ansamlinger av fiskefartøy observeres, jf. ressursforskriften § 5 første ledd.
Uttalelser som er angitt av adressatene innenfor meldesystemet er rådgivende. Rettighetshaver må selv vurdere forsvarligheten av å kunne starte opp og gjennomføre undersøkelsen. For arealer som omfattes av gytevandring, tilrår OD generelt at rådene fra avforskningsinstituttet følges.
Dersom det skulle oppstå situasjoner i forhold til fiskeriaktiviteten, ber vi om å bli underrettet om dette. Undersøkelsen kan bli stanset eller endret på kort varsel dersom det oppstår konflikt med fiskeriene.
OD har på bakgrunn av melding og innkomne uttalelser ikke ytterligere merknader. Det må være fiskerikyndig bemanning på fartøyet som utøver undersøkelsen.
08.05.2012StatusPlanlagt07.05.2012Høringskommentar HavforskningsinstituttetVurdering* og tilråding: Vi har ingen merknader på ressursbiologisk grunnlag til at undersøkelsen kan gå som planlagt.
* Vurderingen er gjort med hensyn på aktive gytefelt og konsentrerte gytevandringer opp mot disse.
04.05.2012Høringskommentar FiskeridirektoratetFiskerifaglig vurdering
Vi forventer lav eller ingen fiskeriaktivitet i selve undersøkelsesområdet for den aktuelle perioden, men vi kan ikke utelukke sporadisk fiskeriaktivitet helt, herunder fra autolinefartøy.
Sammendrag og tilrådning
Vi forutsetter at undersøkelsen utføres med aktsomhet og uten å være til hinder for eventuell fiskeriaktivitet i området. Undersøkelsen kan bli anmodet endret og stanset dersom det oppstår konflikter med fiskeriene.
Etter ei helhetsvurdering, med bakgrunn i type undersøkelse og at fiskefartøy kan være i fiske i nærheten av undersøkelsesområdet, legger Fiskeridirektoratet til grunn at det må tas hensyn til en skremmeavstand på 4-5 nautiske mil for eventuelle fartøy som driver direktefiske etter torsk og hyse under selve innsamlingen av data i denne undersøkelsen.
Ut fra en helhetsvurdering vil Fiskeridirektoratet anmode om fiskerikyndig bemanning på fartøyet som utøver undersøkelsen.
Vi tilrår at fiskerikyndig etablerer kontakt med Kystvaktsentralen for å orientere seg om aktivitet i området.
29.03.2012StatusUnder behandling -
Licences
Licences Type of licenceLicence nameUtvinningstillatelse532Undersøkelsestillatelse429 -
Company the acquisition is done for
Company the acquisition is done for Company nameStatoil ASA -
Company doing the acquisition
Company doing the acquisition Company nameFugro Survey AS -
Data format
Data format Type dataFormatMediumCommentSeismiske dataSeg-Y, Seg-D, Rapport i "Hardcopy" + pd3590 / 3592 taper+ Navigasjons data -
Vessel
Vessel Vessel NameType of vesselPhone numberIMO-numberCall signalNationBirkelandHovedfartøy (innsamlingsfartøy)+47 23 67 7662/63/649281645LMWINorge -
Fishery expert
Fishery expert From dateTo dateNamePhone number -
Coordinates –including turnarea (gross), datum: ED50
Coordinates –including turnarea (gross), datum: ED50 Area in degrees and decimal minutes.Coordinates –including turnarea (gross), datum: ED50 Point numberNS degreesNS minutes
(decimal)EW degreesEW minutes
(decimal)17219.73N2018.06E27219.73N2018.06E37219.73N2018.06E47219.73N2018.06E57227.18N2021.91E67227.18N2021.91E77227.18N2021.91E87227.18N2021.91E97227.18N2021.91E107227.18N2021.91E117227.18N2021.91E127228.33N1957.22E137228.33N1957.22E147228.33N1957.22E157228.33N1957.22E167220.88N1953.52E177220.88N1953.52E187220.88N1953.52E197220.88N1953.52E207220.88N1953.52E217220.88N1953.52E227220.88N1953.52E -
Coordinates – alternativ display – including turnarea (gross), datum: ED50
Coordinates – alternativ display – including turnarea (gross), datum: ED50 Area (the same as above) in degrees, minutes and decimal seconds.Coordinates – alternativ display – including turnarea (gross), datum: ED50 Point numberNS degreesNS minutesNS secondsEW degreesEW minutesEW seconds1721943.93N20183.30E2721943.93N20183.32E3721943.94N20183.33E4721943.95N20183.34E5722710.95N202154.34E6722710.96N202154.34E7722710.97N202154.34E8722710.98N202154.34E9722710.99N202154.33E10722711.00N202154.32E11722711.00N202154.31E12722820.00N195713.31E13722820.00N195713.30E14722819.99N195713.29E15722819.98N195713.28E16722052.98N195331.27E17722052.97N195331.27E18722052.96N195331.27E19722052.95N195331.28E20722052.94N195331.28E21722052.93N195331.29E22722052.93N195331.31E