LN11003
Export: PDF
-
General information
-
Last updates
Last updates DateType of updateInformation31.10.2011StatusFerdig31.10.2011Melding - sluttmeldingSurvey avsluttet. Artemis Arctic har tatt inn alt utstyr og er på vei til Haugesund.27.10.2011Sokkeldirektoratet brev til selskapene oppsummertVi har ingen merknader til at undersøkelsen blir gjennomført som planlagt.27.10.2011Høringskommentar FiskeridirektoratetVi viser til vår uttalelse av 10.10.2011, og viderefører vår fikserifaglige vurdering, sammendrag og tilrådning for perioden frem til 7.11.2011. Herunder forutsetter vi at det er fisekrikyndig bemanning også etter 31.10.2011 på fartøyet som utøver undersøkelsen.25.10.2011Melding - ukemelding25.10.2011Melding - endringsmeldingEndringen gjelder utvidelse av tidsperiode med en uke på grunn av veldig mye dårlig vær17.10.2011Melding - ukemeldingIngen produksjon grunnet dårlig vær11.10.2011Melding - endringsmeldingEndring av tidsrom for fiskerikyndig. Egil Kongshaug vil stå ombord inntil surveyen er ferdig.11.10.2011Sokkeldirektoratet brev til selskapene oppsummertVi har ingen merknader til at undersøkelsen blir gjennomført som planlagt dersom Fiskeridirektoratets tilrådning blir fulgt, men vi gjør oppmerksom på at vi ut fra en helhetlig forvaltningsmessig vurdering tar avstand fra Fiskeridirektoratets ønske om å legge mulig skremmeavstand til grunn for sine uttalelser. Vi legger til grunn at en slik konkret anbefaling i den vedlagte uttalelsen fra Fiskeridirektoratet er av veiledende karakter.
Egil Kongshaug er fiskerikyndig for denne undersøkelsen frem til 31.10.2011.
10.10.2011Melding - ukemelding10.10.2011Høringskommentar FiskeridirektoratetFiskerifaglig vurdering
Basert på sporingsdata pr. nå og tilbake i tid, forventer vi liten fiskeriaktivitet innenfor brutto undersøkelsesområde, men vi kan ikke utelukke helt aktivitet fra autolinefartøy og konvensjonelle fiskefartøy i brutto område og i umiddelbar nærhet til brutto område.
Sammendrag og tilrådning
Vi forutsetter at undersøkelsen utføres med aktsomhet og uten å være til hinder for fiskeriaktiviteten i området. Undersøkelsen kan bli anmodet endret og stanset dersom det oppstår konflikter med fiskeriene.
Etter en helhetsvurdering, med bakgrunn i type undersøkelse og at fiskefartøy kan være i fiske i nærheten av undersøkelsesområdet, legger Fiskeridirektoratet til grunn at det må tas hensyn til en skremmeavstand på 18 nautiske mil for eventuelle fartøy som driver direktefiske etter torsk og hyse under innsamlingen av data i denne undersøkelse.
Vi noterer at Egil Kongshaug er meldt inn som fiskerikyndig for denne undersøkelsen.
Ut fra en helhetsvurdering vil Fiskeridirektoratet anmode om fiskerikyndig bemanning også ette 16.10.2011 på fartøyet som utøver undersøkelsen.
Fiskerikyndig bør etablere kontakt med Kystvaktsentralen for å orientere seg om pågående fiskeriaktivitet i området.
07.10.2011Melding - endringsmeldingEndringen gjelder utvidelse av tidsrom. Dårlig vær og mye tekniske problemer gjør at det er lite sannsynlig at innsamlingen er ferdig innen 15. oktober.03.10.2011Melding - ukemelding26.09.2011Melding - ukemelding72% av survey er ferdig innsamlet. Det vil si inntil nå 470 sqkm.1795 km gravity innsamlet pr dato.19.09.2011Melding - ukemelding14.09.2011Melding - ukemelding06.09.2011Melding - endringsmeldingEndringen gjelder utvidet innsamlingsperiode på grunn av sen oppstart. Gjelder også justering av mengder - fortsatt innen samme surveyområde06.09.2011Sokkeldirektoratet brev til selskapene oppsummertVi har ingen merknader til at undersøkelsen blir gjennomført som planlagt dersom Fiskeridirektoratets tilrådning blir fulgt, men vi gjør oppmerksom på at vi ut fra en helhetlig forvaltningsmessig vurdering tar avstand fra Fiskeridirektoratets ønske om å legge mulig skremmeavstand til grunn for sine uttalelser. Vi legger til grunn at en slik konkret anbefaling i den vedlagte uttalelsen fra Fiskeridirektoratet er av veiledende karakter.
Egil Kongshaug er fiskerikyndig for denne undersøkelsen.
06.09.2011Høringskommentar HavforskningsinstituttetIngen merknader til endringsmeldingen.06.09.2011Høringskommentar FiskeridirektoratetFiskerifaglig vurdering
Baser på blant annet sporingsdata tilbake i tid, forventer vi liten fiskeriaktivitet innenfor brutto undersøkelsen område, men kan ikke utelukke sporadisk aktivitet fra autolinefartøy og
Konvensjonelle fiskerfartøy. Vi forventer større aktivitet sør og sørvest for brutto undersøkelsesområdet, spesielt fra bunntrålere som fisker primært etter sei, men innslag av torsk og andre arter.
Sammendrag og tilrådning
Vi forutsetter at undersøkelsen utføres med aktsomhet og uten å være til hinder for fiskeriaktivitet i området. Undersøkelsen må stanses eller endret på kort varsel dersom det oppstår konflikter med fiskeriene.
Etter en helhetsvurdering, med bakgrunn i type undersøkelse og at fiskefartøy kan være i fiske i nærheten av undersøkelsesområdet, legger Fiskeridirektoratet til grunn at det må tas hensyn til en skremmeavstand på 18 nautiske mil for eventuelle fartøy som driver direktefiske etter torsk og hyse under innsamlingen av data i denne undersøkelse.
Vi noterer at Egil Kongshaug er meldt inn som fiskerikyndig om bord i Artemis Artic, LJZX3. Fiskerikyndig bør etablere kontakt med Kystvaktsentralen for å orientere seg om pågående fiskeriaktivitet i området.
02.09.2011StatusPågående01.09.2011Melding - oppstartsmelding01.09.2011Melding - endringsmeldingEndringen gjelder utvidet innsamlingsperiode på grunn av sen oppstart. Gjelder også justering av mengder - fortsatt innen samme surveyområde18.07.2011Sokkeldirektoratet brev til selskapene oppsummertVi har ingen merknader til at undersøkelsen blir gjennomført som planlagt dersom Fiskeridirektoratet sin tilrådning blir fulgt. Egil Kongshaug er meldt som fiskerikyndig for denne undersøkelsen.18.07.2011StatusPlanlagt15.07.2011Melding - endringsmeldingGjelder følgebåt og supportbåt.Oppdatering av fiskerikyndig og mengder.14.07.2011Melding - endringsmeldingNavn på fiskerikyndig.Mengder er oppdatert.Anløpshavn er oppdatert.Hovedfartøy har skiftet navn.14.07.2011Høringskommentar HavforskningsinstituttetVi har ingen merknader på ressursbiologisk grunnlag til at undersøkelsen kan gå som planlagt.14.07.2011Høringskommentar FiskeridirektoratetFiskerifaglig vurdering
Vi forventer lav til moderat fiskeriaktivitet i brutto undersøkelsesområde for den aktuelle perioden. Basert på informasjon om fiskeriaktivitet i tidligere år for aktuell periode, kan det påregnes aktivitet fra autolinefartøy i området. Vi forventer noe mer fiskeriaktivitet fra autolinefartøy og bunntrål utenfor selve undersøkelsesområdet, spesielt 30-50 nm vest for området, samt lengre sør for Nordvestbanken.
Sammendrag og tilrådning
Vi forutsetter at undersøkelsen utføres med aktsomhet og uten å være til hinder for fiskeriaktivitet i området. Undersøkelsen kan bli anmodet endret og stanset dersom det oppstår konflikter med fiskeriene
Fiskerikyndig bør etablere kontakt med Kystvaktsentralen for å orientere seg om eventuell pågående fiskeriaktivitet i området.
Ut fra en helhetsvurdering vil Fiskeridirektoratet anmode om fiskerikyndig bemanning på fartøyet som utøver undersøkelsen.
01.07.2011Melding - endringsmeldingEndringsmeldingen gjelder forandring i tidsrom for undersøkelsen.18.05.2011StatusUnder behandling -
Licences
Licences Type of licenceLicence nameUtvinningstillatelse609 -
Company the acquisition is done for
Company the acquisition is done for Company nameLundin Norway AS -
Company doing the acquisition
Company doing the acquisition Company nameDolphin AS -
Data format
Data format Type dataFormatMediumCommentSeismiske dataSEG DTape -
Vessel
Vessel Vessel NameType of vesselPhone numberIMO-numberCall signalNationArtemis ArcticHovedfartøy (innsamlingsfartøy)Ikke kjent9207510LJZK3NorgeSursum CordaFølgefartøy008816318349148119508YJVY5Vanuatu -
Fishery expert
Fishery expert From dateTo dateNamePhone number -
Coordinates –including turnarea (gross), datum: ED50
Coordinates –including turnarea (gross), datum: ED50 Area in degrees and decimal minutes.Coordinates –including turnarea (gross), datum: ED50 Point numberNS degreesNS minutes
(decimal)EW degreesEW minutes
(decimal)17139.03N2055.47E27139.03N2055.47E37139.03N2055.47E47139.03N2055.47E57139.03N2055.47E6728.90N2112.52E7728.90N2112.52E87252.67N2124.79E97252.67N2124.79E107252.67N2124.79E117252.67N2124.79E127252.67N2124.79E137252.67N2124.79E147252.67N2124.79E157252.58N2030.91E167252.58N2030.91E177252.58N2030.91E187252.58N2030.90E197156.57N202.04E207156.57N202.04E217156.57N202.04E227156.57N202.04E237156.57N202.04E247156.57N202.04E257156.57N202.04E -
Coordinates – alternativ display – including turnarea (gross), datum: ED50
Coordinates – alternativ display – including turnarea (gross), datum: ED50 Area (the same as above) in degrees, minutes and decimal seconds.Coordinates – alternativ display – including turnarea (gross), datum: ED50 Point numberNS degreesNS minutesNS secondsEW degreesEW minutesEW seconds171391.93N205528.26E271391.93N205528.28E371391.93N205528.29E471391.94N205528.30E571391.95N205528.31E672853.94N211231.32E772853.95N211231.33E8725239.95N212447.35E9725239.96N212447.35E10725239.97N212447.35E11725239.98N212447.35E12725239.99N212447.34E13725239.99N212447.33E14725239.99N212447.32E15725235.00N203054.32E16725234.99N203054.31E17725234.99N203054.30E18725234.98N203054.29E19715633.98N2022.26E20715633.97N2022.26E21715633.96N2022.26E22715633.95N2022.26E23715633.94N2022.26E24715633.94N2022.27E25715633.93N2022.28E